Nadat een aantal leden diverse mensen bezig had gezien met het repareren van boten, kwam er steeds meer de vraag naar een soort ‘handleiding’. Bij deze maar eens op papier gezet.

Een polyester of kevlar/koolstof kano heeft in principe geen onderhoud nodig.

Indien je je kano wilt poetsen (bijv. voor de verkoop of vanwege het commentaar van andere leden) gebruik dan autocleaner op siliconenbasis of Owatrol. Eerst boot schoonmaken, inwrijven en uitpoetsen, dan ziet je kano er weer als nieuw uit. Is de toplaag erg verweerd, dan kan een poetsmachine en een pot commandant uitkomst bieden. Je wrijft dan een fractie van de toplaag af en de boot lijkt weer als nieuw.

Wanneer je een kano lakt bezorg je jezelf extra werk als ie daarna weer gerepareerd moet worden. En meestal moet je dan de hele onderkant of bovenkant meelakken om het netjes te krijgen.

Als je hem kapot vaart zul je moeten repareren.

De polyester reparatie:

Zorg dat je in een goed geventileerde ruimte werkt, liefst buiten

begin met het te repareren stuk vrij te maken van eerdere reparaties en/of beschadigingen en schoon te maken met aceton (evt. aan beide kanten)

eerst de binnenkant reparen, dan de buitenkant

ruw de beschadiging (scheur/gat) op met ruw schuurpapier, minstens 2,5 cm. om het te repareren vlak. Het oppervalk moet ruw zijn en de polyestervezels moeten net blank liggen en een beetje wollig zijn "opengeschuurd". Zo is de hechting straks optimaal.

knip of scheur de glasmat op maat (werk met keuken- of latexhandschoenen)

polyester met 2% harder aanmaken volgens gebruiksaanwijzing

tamponeer de reparatie ruim met (wegwerp) kwast en polyester (evt. in de punten met een lange stok eraan getaped)

leg de glasmat over de beschadiging en taponeer deze met polyester

rol deze daarna vlak met een schone metalen getande rol (tandwielvorm) om de luchtbelletjes eruit te halen.

wanneer je een gat repareert is een drielaags reparatie aan beide kanten wenselijk, steeds iets groter

voor een scheurtje is twee laagjes aan de buitenzijde voldoende.

De reparatie glad trekken met plastic folie en deze straktrekken (de plooien eruit) met tape. Laat de reparatie een dag  uitharden. Daarna plasticfolie verwijderen.

kwast schoonmaken met aceton en warm water met zeep (of weggooien)

indien je de gerepareerde plek in dezelfde kleur wilt hebben, bestel dan gelcoat in betreffende kleur

anders kleurloze gelcoat met 2% harder en 1% parafine aanmaken volgens gebruiksaanwijzing en over licht geschuurde reparatie ‘schilderen’. De gelcoat maakt de reparatie waterdicht. Polyester zelf kan nog wel wat vocht doorlaten.  

De Epoxy reparatie

Zorg dat je in een goed geventileerde ruimte werkt, liefst buiten

Epoxy werkt met een harder die chemisch uithard, dat proces is echter wel temperatuur bepaald, onder de 15 graden kan het een dag of wat gaan duren en inde winter in je schuurtje blijft de reparatie wel een week of wat kleverig. De uithardingstijd hangt echter ook van de Epoxy-hader combinatie af. Boven de 30 graden (in de kanoloods)  moet je qua verwerking snel zijn. Bij 15 graden kun je in een beurt wel 4 polobootjes van naadbanden voorzien voordat de epoxy is uigehard.

Werk met latex wegwerp handschoenen (10 paar voor 1.99 euro bij de super). Aceton en thinner ontvetten de huid en de harder in de epoxy wordt opgenomen door je huid heen. Het is dus schadelijk voor je gezondheid!

begin met het te repareren stuk vrij te maken van eerdere reparaties en/of beschadigingen en vetvrij te maken met bijv. aceton/thinner/wasbenzine (evt. aan beide kanten)

eerst de binnenkant reparen, dan de buitenkant (indien van toepassing)

ruw de beschadiging (scheur/gat) op met ruw schuurpapier, minstens 2,5 cm. om het te repareren vlak. Het oppervlak moet ruw zijn en de kevlar(/koolstof) vezels moeten net blank liggen en een beetje wollig zijn "opengeschuurd". Zo is de hechting straks optimaal. Repareren over oude reparaties heen moet je zien te voorkomen en een reparatie zetten op de lak/gelcoat, dat heeft geen lang leven.

Is de buitenkant nog glad en gaaf, alleen maar gebarsten en lekkend, probeer dan altijd de binnenkant te repareren. Dat behoud de stroomlijn van de boot.

Heb je meerdere reparaties te doen, plan de werkzaamheden dan zo dat je bijv. een kant van de boot in een keer geheel kunt doen (laten uitharden en dan de andere kant).

snij de kevlar(/koostof) mat op maat met een hobby breekmes. Snijdt langs een stalen lineaal, zaagblad of houten lat. Kevlar is taai en koolstof is hard. Snijd dus steeds met een nieuw mesje, de punt is na een paar snijacties volledig bot. Snij snel en strak langs de lineaal om te voorkomen dat je de mat uit elkaar trekt.

Is hat gat helemaal door (of is bij een te repareren naad de boot helemaal door) plak dan de binnenkant af met ducttape om te voorkomen dat de epoxy binnen gewoon wegloopt.

Epoxy volgens handleiding aanmaken. De mengverhouding varieert per type. van een epoxy:harder verhouding van 100:21 tot 25% harder (en dat laatste is dus een uitdaging: 25% van de epoxy moet er aan harder bij of is het nu 75% epoxy en 25% harder?). We hebben bij de poloboten reparatie alle verhoudingen tussen 100:21 en 75:25 uitgeprobeerd, ze werkten allemaal bij een verwerkingstijd van 15%. Goed mengen dus.

Leg de kevlar(/lkoolstof) lap op een krant en doorweek hem goed met epoxy (tamponeren maar met de beroemde wegwerpkwast(-;). Strijk de te repareren plek voor en plaats de reparatie. Zorg dat het geheel goed doorweekt is maar ook weer niet zo erg dat de druipers aan alle kanten over de boot stromen. Haal druipers weg met een paar oude doeken en blijf het eerste uur de reparatie zo af en toe op druipers controleren (alles wat er te veel op zit, is extra gewicht en moet je er misschien later ook wel weer af halen).

Een reparatie aan de buitenkant kun je glad trekken met plasic folie en vasttapen

kwast weggooien of, zolang nog niet uitgehard hergebruiken voor een volgende reparatie

indien je de gerepareerde plek in dezelfde kleur wilt hebben, bestel dan epoxy in betreffende kleur

Een ruwe reparatie kun je met fijn schuurpapier opschuren en ook met een laagje epoxy aflakken. 

De bestellijst:

Kevlar mat, kevlar/koolstof mat, polyester mat. Materiaal in geweven mat, keper-geweven mat (sterkere reparatie) en/of naadband.

Polyester en harder

Epoxy en harder

Aceton, Thinner, wasbenzine

Lege en schone jampotjes (je werkt meestal met hoeveelheden van 50 tot 100 gram epoxy/polyester).

Roerstokjes

Wegwerp kwasten (10 voor 5 euro bij de Gamma)

Ducttape

keuken foly om een reparatie eventueel glad te trekken

Hobby mes met breekmesjes

Snijplank

stalen lineaal, handzaag of snijlat

oude doeken

oude kranten

weegschaal waarmee je parties van 100 gram + 21 gram nauwkeurig kunt afwegen 

Schuurtol (verlengsnoer)

Grof schuurpapier

Beitel om oude reparaties weg te steken

De adressen:

Polyestershoppen.nl

ROMAR-VOSS B.V. Grote Laak 17  6088 NJ Roggel Nederland

Double Dutch, Ruysdaelbaan 3-G  5642 JJ Eindhoven

 

Hans en Peter (Epoxy aanvullingen van Menno)