de Grote kloof van de Verdon

25 en 26 september 2010

http://vimeo.com/15440365

Waterstand: 40 m3/s aflaat van de Barrage

Vaarders: Stefan Verhagen, Sjoerd Lagé, Paul Jansen, Wouter Woortman, Jaap Aarts, Martijn Rutten

De voorbereidingen voor deze tocht beginnen na de zomer, zodra bekend is dat de EDF de hele maand september water gaat lossen uit de stuwdam bij Castellane. 's Zomers laat de EDF slechts 2 keer per week water los ten behoeve van de raftbedrijven. Ons doel is om de kloof in 2 dagen te varen en dus halverwege ergens te kamperen. 's Zomers is dat lastig omdat je na een nachtje kamperen in dat geval een lege beek voor je neus zou hebben.

De kloof van de Verdon, ook wel Grand Canyon genoemd, is wereldberoemd en dat is niet voor niks. Onder kajakkers is vooral bekend dat het een stuk is van ruim 30 km, boordevol siphons, onderspoelingen en allerlei andere ellende. Op verschillende plekken gaat de rivier volledig "ondergronds" of is helemaal afgesloten door rotsblokken, formaatje flatgebouw.

In alle gidsen en beschrijvingen wordt geadviseerd om de kloof te varen met weinig water (10 tot 20 m3/s) en de eerste keer iemand mee te nemen die de onbevaarbare passages kent. Kortom een behoorlijk uitdagende en zeer indrukwekkende tocht door de diepste kloof van west Europa, ook wel omschreven als mini-expeditie.

Door twee dagen de tijd te nemen en halverwege te kamperen verwachten wij met ons goed op elkaar ingespeelde team voldoende tijd te hebben om veilig het stuwmeer (Lac de Siant-Croix) aan het einde te kunnen bereiken. De rivier is zeer goed beschreven in de gids van Peter Knowles (South Alps). Wij hebben de beschrijving geplastificeerd en onder ons zwemvest meegenomen, zodat je steeds weet waar je bent en wat er komt. Het is natuurlijk ook veel leuker om zelf te pionieren in plaats van achter een gids aan te varen.

Halverwege de week, voorafgaand aan ons weekend, blijkt uit emailcontact met een lokaal raftbedrijf (Aboard rafting in Castellane) dat de dagelijkse debieten maar liefst 40 m3/s zijn. Dit is het maximale debiet dat de dam kan lossen. Aan de hoge kant, aangezien het aanbevolen debiet 18 m3/s is. Even slaat de twijfel toe, maar na een lang telefoontje met Frankrijk, besluiten we dat het moet kunnen.

Na een dag in de auto en "live" overleg met onze lokale kenner bij het raftbedrijf, liggen de kaarten er toch weer anders bij. De spanning stijgt zo vlak voor vertrek behoorlijk. We weten niet wat we kunnen verwachten in de kloof met deze waterstand en horen steeds meer verhalen en waarschuwingen die ons doen twijfelen. Uiteindelijk besluiten we het traject van ruim 30 km als volgt op te delen:

Dag 1: Pre-canyon tot Estellié 

We varen het eerste stuk, dat ook het makkelijkst is, en zetten ons kamp op 1/3 van de kloof op vlak boven de moeilijkste passages. We vertrekken vroeg en gebruiken na aankomst in ons kamp de rest van de dag om wandelend het lastige traject te verkennen en een definitief besluit te nemen. Hier gaat een pad omhoog (ca 400 hoogtemeters, slik), dus we hebben eventueel de mogelijkheid om de kloof uit te lopen.

Gelukkig verloopt alles perfect. Eigenlijk zijn alle passages goed te doen. Er staat lekker veel waterdruk en hier en daar ontstaan behoorlijke whirlpools tussen de wanden, maar niks dat we niet kunnen handelen. In het Couloir Samson, wat de echte ingang van de kloof is, ligt een grote logjam van wand tot wand.

Dit hebben we gelukkig vooraf gehoord. Je kan eenvoudig omdragen via het wandelpad door de tunnels in de wand aan de rechter kant, maar dan moet je er wel op tijd uit.

 

le Tunnel

Instap na Couloir Samson, net voor de Duivengrot (slecht voor je helm)

We slaan ons kamp op bij een strandje boven stroomversnelling Estellié. De volgende kilometers zijn het lastigst en hierin bevinden zich Le Styx en l'Imbut waar de rivier volledig ondergronds gaat. De rest van de middag nemen we de tijd om dit stuk wandelend te verkennen en ons kamp op te bouwen

Dag 2: Estellie tot Lac de St. Croix

Na een koude nacht en het bezoekje van een vos die Stefan’s complete dagvoorraad aan mueslirepen en snickers weet buit te maken (kan niet: of moet dove vos geweest zijn!), vertrekken we om 9.00 uur van ons strandje voor de tweede etappe. Een heerlijk WW stuk, met grote rotsblokken dat we grotendeels eddy scoutend naar beneden kunnen varen. Het blijft wel opletten voor de vele siphons.

Le Styx

Zwemmen is hier geen optie! Le Styx en l'Imbut herkennen we ruim op tijd en lopen we dus omheen. Met name l'Imbut omdragen is een hele onderneming.

l'imbut

Over en onder gigantische rotsblokken door moeten we af en toe met touwen de boten laten zakken om na een half uur weer terug bij de rivier te komen. Het water komt hier vanonder de rotsen als uit een Italiaanse koffiepercolator omhoog geborreld.

Uitgang van de Imbut, bij lagere waterstand vaar je hier onder de rotsen vandaan

De volgende kilometers zijn minder wild maar landschappelijk de mooiste. Hier is geen wandelpad meer en de wanden van de kloof komen aan beide kanten (ruim 600 m hoog) tot in het water en hangen soms volledig over. Echt een geweldig en indrukwekkend stuk om te varen.

We kijken onze ogen uit, maar moeten ook op blijven letten, want er komen nog twee passages (le Rideau en les siphon de Cavalets) waar de rivier volledig onder de rotsen door gaat. We zijn gewaarschuwd dat met name le Rideau moeilijk te herkennen is.

Gelukkig zijn we op tijd met uitstappen en levert dit geen probleem op. Er volgen nog een paar mooie passages, waarna het langzaam vlakker wordt en we de eerste dagjesmensen langs de kanten zien. Het is duidelijk dat we het stuwmeer naderen als even later ook de waterfietsen ons tegemoet komen.

We hebben het gehaald, tijd voor een biertje! Daarna de auto's ophalen en nog een uur wandelen om onze kampeerspullen op te halen beneden in de kloof. Deze hebben we laten liggen zodat we met lichte boten kunnen varen en omdragen. De volgende dag, verstand op nul en gas geven om in een dag weer thuis te komen. 

Videoverslag: http://vimeo.com/15440365

Tekst: Wouter Woortman

Foto's: Jaap Aarts, Stefan Verhagen, Sjoerd Lagé

Video: Martijn Rutten

Informatie:

Rivierbeschrijving: Peter Knowles, Whitewater South Alpes

Waterstanden en locale kennis: Didier Menard bij http://www.aboard-rafting.com/ 

 

PS. Dit jaar september/oktober wordt er een weekend een Verdon Kayak festival georganiseerdJe kan je aansluiten bij georganiseerde tochten door de kloof met 25 m3/s. Dit wordt een jaarlijks terugkerend evenement. Hieronder de informatie va ndit jaar:

 

RASSEMBLEMENT INTERNATIONAL CK HAUTE RIVIERE DESCENTE DU LEGENDAIRE GRAND CANYON DU VERDON Samedi 2 et Dimanche 3 octobre 2010

Organisation Comité Régional CK PACA avec le soutien du Syndicat National Guides Professionnels SNGP CKDA et le Groupement des Professionnels du Verdon

Information CRCK PACA : Richard THOMAS – CTR – Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. – 06 24 94 06 11 SNGP CKDA : Jean Luc HERRY - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. - 06 87 37 17 21 GPV : Bruno JOUZEL - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. - 0614828646

Parcours Départ : Pont de Carajuan Arrivée : Pont de Galetas Niveau d’eau : 25 à 30 m3/s (lâcher EDF 22 m3/s + apports naturels)

Caractéristiques Longueur : 30 km – Difficulté : rapides de classe III, IV et V - Durée : environ 5h Spécificité : parcours engagé avec partie semi-souterraine Présences de siphons et d’embacles dangereux Portages difficiles (1 seule « échappatoire » de secours située à mi-chemin > Estellier)

Condition physique Très bon niveau de forme physique et de vigilance Présentation d’un certificat médical de non contre-indication à la pratique du CK et des sports d’eau vive ou d’une licence fédérale CC+ avec certificat médical loisir validé

Niveau de pratique Pagaie Noire Eau Vive (toutes pratiques) ou équivalent Expérience avérée de la navigation « à vue » en classe IV Etre capable d’assurer sa propre sécurité en classe IV et de contribuer à assurer celle de ses partenaires de navigation.

Equipes Composition des équipes : 6 personnes maximum dont 1 pagayeur dénommé « chef de groupe » (le chef de groupe doit avoir descendu au minimum 3 fois le Grand Canyon au cours des cinq dernières années). 10 équipes maximum ou 60 pagayeurs maximum.

Bateaux Solide et en bon état – pointes rondes et volumineuses – réserves de flottabilité avant et arrière – anneaux de bosse accessibles et très résistantes Attention : bateaux de rodéo / freestyle et bateaux gonflables déconseillés en raison de leur faible vitesse d’évolution – bateaux de compétition inadaptés

Equipement Matériel individuel : casque protégeant les oreilles, gilet harnais avec bout de tractage, corde sécurité, couteau, chaussons néoprènes, coupe vent, combinaison isothermique type « long john » ou « dry top » Matériel supplémentaire par groupe : 1 pagaie de secours – 1 jupe de secours – 1 kit de réparation sommaire (rouleau de scotch de 10 mètres minimum) – 1 couverture de survie – de l’eau et vivres de course – 1 topoguide du canyon

Assurance RC Couverture assurance RC organisateur et individuelle accident pratiquant : être titulaire d’un titre fédéral à jour (carte CC+) A défaut, possibilité de prendre un titre temporaire « canoë open » lors de l’inscription (tarif 2011 : 3 € par jour soit 6€ pour le week-end)

Inscriptions Sur place le samedi 2 octobre à partir de 18h à 19h30 à Castellane (lieu : ?)

Frais d’inscription 10€ à l’ordre du CRCK PACA (couvre partie des frais facturés par les secours pompiers)

Hébergement http://www.castellane.org/ Office de Tourisme de Castellane (Rue Nationale - BP 26 - 04120 CASTELLANE Tél. : 04.92.83.61.14 / Fax : 04.92.83.76.89) - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.