7 februari 2017:

Dinsdag avond 1900 uur. Tijd om de deuren open te gooien. De stoelen recht te zetten. De openhaard en kaarsen aan te steken, en ons vereniging honk er wat aantrekkelijker er uit te laten zien. Over een half uurtje zullen ze er namelijk al zijn. De 2 heren en dame van Rijkswaterstaat.
De rede voor hun bezoek gaat over een “confrontatie” met RWS van alweer een paar maanden terug. Ik zal even in het kort vertellen wat hier was voorgevallen.

Foto: https://www.rijkswaterstaat.nl/water/waterbeheer/mobiel-verkeersleiders

29 november 2016:

De avond was koud, .... zo rond het vriespunt We kozen er deze dinsdagavond voor om te vertrekken vanaf het clubgebouw. Zodat we bij terugkomst ons warm konden omkleden en even bijpraten. Vanaf de steiger gingen we op weg richting de sluis, hierbij varend aan de linkerkant van het kanaal. Zo konden we wat beter het aankomende scheepvaart verkeer zien aankomen. Zoals gebruikelijk had iedereen (behalve ik ivm met een defect licht) netjes onze verlichting bij ons. Alles ging goed tot een paar honderd meter voor de sluis Heumen.

Wij stonden op het punt om over te steken zodat wij netjes via de rechter kant van de sluis door de sluis konden varen. Op dat moment moesten we inhouden omdat RWS met hun schip richting ons door de sluis kwamen en daar net uit de sluis gekomen en begonnen te draaien. Voor ons even onduidelijk wat ze aan het doen waren. Uiteindelijk werden we door hun opgemerkt en kwamen onze kant op. Eenmaal dichterbij gekomen waren ze verrast met wie ze van doen hadden. Maar verheugd waren ze niet. Sterker gezegd, ze waren daar niet zo blij mee. Zij vonden ons slecht zichtbaar mede door mijn defecte lamp, nb varend aan de verkeerde kant van het kanaal. En het tijdstip en temperatuur zorgde ervoor dat we werden gesommeerd om te draaien en terug te varen. Met daarbij de mededeling dat zij ons hier nooit meer wilde zien. En dat zij wel graag op de club wilde langskomen om te babbelen...

Afijn, beduusd en met de nodige vraagtekens zijn wij terug gevaren naar het clubgebouw. Eenmaal terug aan de bar meteen maar een mail geschreven aan RWS met onze vraagtekens en hun een uitnodiging gegeven om dan maar even bij ons even langs te komen om uitleg te geven.
Er gingen wat dagen overheen, totdat mijn telefoon overging. Een vriendelijke dame van RWS had ik aan de lijn, die het erg fijn vond dat we gereageerd hadden. Zij wilde graag op ons voorstel ingaan, zodat we onze ervaringen persoonlijk met elkaar konden uitwisselen. Zodat we niet een “welles/nietes” verhaal terecht kwamen welke via de mail dan zou gaan plaatsvinden.

Voor ons meteen een mooi moment om te laten zien wie wij zijn en op welke manier wij bezig zijn met het varen te beoefenen. Na wat korte mailtjes naar elkaar stond de afspraak daar.

19.30 uur, terug naar de avond van 7 Februari 2017

Een groot deel van de avond vaarders (Stefan, Robert, Pedro, Nine, Mathijs) was reeds aanwezig toen RWS kwam aanrijden. Het waren de twee schippers die er destijds bij waren, en de dame waarmee we mail contact hadden gehad. Bij binnenkomst had Stefan en ik ze al een rondleiding gegeven door het botenhuis, waar we ze al even konden laten zien in wat voor een materiaal we varen, de daarbij behorende uitleg over de veiligheidstrainingen die we oefenen, en zaken zoals het doorlopen van de basiscursus voor beginnende kajakkers. En wat uitleg over de kleding die we zoals dragen, zwemvesten, verlichting en radio communicatie. Hierdoor hadden zo we ons beste beentje voor kunnen zetten en zij ook duidelijk opmerkte dat veiligheid hoog bij ons in het vaandel staan, waar zij overigens zeer gecharmeerd van waren.
Maar wat ging er nu eindelijk fout die avond in de ogen van RWS deze bewuste avond. Wij vertelden eerst hoe wij er tegen aankeken en wat onze ervaring was. Zodat daarna de schippers van RWS hu verhaal konden doen Als eerste waren ze heel erg verbaast dat er kajakkers 's avonds op het kanaal waren. Dit omdat zij deze nooit eerder gezien hadden op het M/W kanaal en op de Maas. Wel komen zij overdag veel roeiers tegen van Phocas. (Welke overigens een verbod hebben om na zon ondergang op het kanaal trainen, waar bij zij hoge boetes kunnen krijgen door dit wel te doen). Verder vonden ze oa onze verlichting niet fel genoeg. En zien zij deze graag op vol vermogen branden. Dus niet op een spaarstand en zorgen dat er altijd volle batterijen in zitten, dit heeft immers ook werking op de felheid van de lampen.
Wij dragen veelal onze verlichting op ons hoofd. Maar aangezien zij uitgaan (zoals het in het BPR vermeld staat), dat deelnemers op het water een VAST rondom schijnend wit licht moeten hebben ( welke dus gemonteerd moet zitten op het dek). Verwachtte zij niet zoveel bewegende lichtjes, waardoor het in hun ogen het een beetje als kermis verlichting er uitzag.

Een ander punt was dat wij aan de linkerkant van het water voeren. Hoewel wij dit met een reden deden en dit zo ook aan hun hadden uitgelegd dat wij hierdoor beter de naderende schepen in de gaten konden houden, begrepen zij wel degelijk onze keuze. Maar eigenlijk geld er een verbod op kanalen om links te varen. En zien zij dit liever niet gebeuren. Daarbij vonden ze dat wij te dicht bij de sluis waren (300 meter) om over zouden steken om vervolgens aan de rechterkant van het kanaal de sluis door te kunnen. Dit ivm de dode hoek van de schipper die de sluis uit zou kunnen komen en ons te laat zou kunnen zien waardoor hij met kromme tenen zou zitten. Dus als we zo'n situatie hebben, dan zien ze het liefste dat we minimaal 1km voor een sluis aan de rechter kant van de vaarrichting varen. En zoals eerder aangegeven vonden zij het ook riskant ivm met de koude watertemperaturen.

Zelf vonden zij het kanaal mbt tot ons als kajakkers het een van de gevaarlijkste wateren, en zien ze ons liever op de Waal of Maas varen. Dit omdat onze uitwijk opties en die van de beroepsvaart minimaal is op het kanaal voor als een schip uit het roer valt, of als ze om wat voor reden dan ook zouden moeten uitwijken. Op de Waal en Maas zijn hier meer kribben waar we tussen kunnen gaan liggen. Maar nadat we elkaar alles duidelijk hebben kunnen maken was er begrip voor elkaar. Uiteraard kunnen we gewoon het water op ’s avonds, mede dankzij dat ze nu ook een goed beeld van ons hebben en vooral omdat we veilig varen serieus nemen en onze maatregelen daar voor genomen hebben. Met in ogenschouw nemend dat onze lampen zo fel mogelijk staan en wij vooral op het kanaal het liefst gewoon rechts varen.

Buiten deze punten gaven ze nog de tip om ook na te denken over het plaatsen van een radar reflector op de boten.... al zijn het er maar twee in een groep van 6 vaarders.
Al met al was een ontspannen en leerzame samenkomst met veel dank van wederzijdse partijen van openheid naar elkaar toe. Want www.varendoejesamen.nl
RWS gaf ook aan dat zij ook presentaties geven mbt tot veiligheid op het water. We zullen in de loop van het voorjaar een afspraak plannen voor een van deze presentaties. Wat zeker belangrijk is om daar bij te zijn voor alle vlakwatervaarders.....zeker ook als club om onze betrokkenheid te laten zien en onze contacten met RWS te onderhouden.

Matthijs