Regenachtige en winderig was het. Zondagmiddag 28/3/2015 was het "open kanodag" bij NKSV de Batavier. Toch waren er een aantal enthousiaste nieuwelingen op komen draven om kennis te maken met de kanosport. Er werd een basis kanoles verzorgd door Maarten en de polo-ers gaven ook een demo. 

opendag 20150329 3

Ook was er een interessante demonstratie van een innovatieve nieuwe vouwkano uit de California-VS: de ORU. We kennen allemaal de Duits- degelijke, ijzersterke maar looiige Kleppers met hun houten frames. Dat zijn serieuze expeditieboten zelfs zeilend en tweepersoons, maar ze waren vooral zwaar en flexibel en ze voeren als een rubberboot. Daarna kwamen de Ally's met hun aluminiumframes ook met een canvas huid; al een stuk stijver, maar nog steeds redelijk zwaar en sloppy en voor dat geld koop je een uitstekende kevlar boot.

Deze Oru is anders. Het is een modern design op basis van moderne materiaal dat nog het meeste wegheeft van een kunsststof variant van golfkarton. Ze kwamen binnen als een vierkante doos van pak hem beet 1 meter bij 30 cm bij 70cm. Ze wegen een kilo of 12, vederlicht dus. Door de vouwen slim te ontwerpen komt daar met wat oregami-kunde een goed gelijnde kajak uit van bijna 4 meter. Dit alles in een minuut of 10. Als je dat uitzet tegen de Kleppers en Ally's waar je al gauw met ervaring een half uur voor nodig hebt en die tegen de 40 Kg wegen is dat een super prestatie.

opendag 20150329 7

Eigenlijk had ik bardienst, maar nadat we het slimme concept van de ORU in het clubhuis hadden bekeken wordt je zelfs als canadeesvaarder nieuwsgierig. Hoevaarttatnou?

opendag 20150329 6

Welnu, het vaart als een echte boot, niks slap en floppy. Beter dan onze club-skerry (PU zeekano), goeie zit, en goed instelbaar. Je voelt dat het een ontwerp van een echte kanoƫr is. Primaire stabiliteit is met mijn 80+ kg redelijk, als je meer gaat leunen is er een kort moment (vanwege het knikspant) dat hij wat "zoekt", maar zodra je echt gaat door gaat leunen is er weer voldoende (secundaire) stabiliteit. Ondanks dat er geen skeg onder zat, heeft hij een prima rechtuit koersstabiliteit en is met lichte correcties prima op koers te houden. Het spoort als een trein. Ik ben nog wel benieuwd wat hij in de golven doet.

En de prijs? Naar ik heb begrepen kost hij in de buurt van de 1.300 euri en ze geven garantie voor 10.000 keer uitvouwen. Alles bij elkaar lijkt me een prima prijs- prestatieverhouding.

Kortom, een echt innovatief ding dat werkt, en dat in onze conservatieve kanowereld, op een druilerige zondagmiddag in Nijmegen...

Mocht je interesse hebben kijk eens op http://adorable.nl/oru-kayak/

Groetjes,

Cees