Wildwater Hanzen weekeinde november 2008

Natuurlijk weet iedereen dat er een groot verschil is tussen theorie en praktijk. Soms voel je dit verschil aan den lijve. Zelden echter wordt dit verschil duidelijk met een zwem partijtje in water van een paar graden: “Oké, opkanten is dus niet optioneel en nou snap ik eindelijk waar Paul het over had op die vijver…” ging door mijn hoofd toen ik proestend boven water kwam na mijn eerste 5 minuten (ooit) wildwater kanoen…maar laat ik bij het begin beginnen.

Zaterdag 23 november , het Hanzen weekend (met een enkele Hans), het beginnerweekend. Met toch wel 3 beginners van de 16 mensen waren wij, de beginners, verzekerd van een overschot aan ervaren mensen om ons materiaal, aanwijzingen en sterke verhalen te verzorgen.

Sommigen van ons, zoals ondergetekende, waren de vorige avond al op camping “le roptai”in ave-et-auffe aangekomen en hadden genoten van een heerlijk ontbijt met croissants en chocolade broodjes. Om een uurtje of half 12 had een club van 16 mensen zich verzameld bij het instap punt van de midden-Lesse.

Na het instappen – ik dacht in mijn onschuld dat Maarten een grapje maakte toen ie zijn kano op een anderhalf meter hoog muurtje legde om het water in te gaan – konden we beginnen.

Het eerste kwartiertje oefenden we traverseren en keerwaters invaren – wat mij dus meteen een nat bad opleverde. Gelukkig is ondergetekende beginner niet alleen gezegend met vet reserves maar ook met een gesteldheid die zelden koud heeft, dus eerlijk gezegd was er weinig oncomfortabel's aan. Net genoeg om me te motiveren beter op te kanten, zeg maar.

Daarna was het tijd te gaan varen - de beginners, Eline, Jaivi, en ondergetekende werden als schaapjes door de bochtjes heen geleid met schaapherders Paul en Maarten en natuurlijk Sven als camera-man. Wie wil nou niet zijn eerste kano slagen voor het nageslacht bewaren? De andere kanoërs waren ver vooruit en hebben we niet meer gezien tot het uitgangspunt.

Over het tochtje zelf kan ik kort zijn – in mijn herinneringen een aaneenschakeling van stroomversnellingen en keerwaters met prachtige doorkijkjes op besneeuwd Ardennen landschap. Vreemd genoeg waren die dingen die me vooraf het moeilijkst leken – zoals de stroomversnellingen en watervallen/stuwtjes, het makkelijkst. Nee, het bochten werk en netjes (lees: zonder om te slaan) de keerwaters invaren gaven me de meeste hartkloppingen. Wie had gedacht dat zon liefelijk kabbelend riviertje tot zoveel opwinding zou zorgen!

Na zon drie en een half uur peddelen waren we bij het uitstappunt. Ik was uitgeput, maar kikkerde weer snel op toen ik droge sokken en schoenen aan mocht. En eenmaal terug in de hut kwam de ware aard van de Batavieren boven: onvervalste Bourgondiërs! Na een feestmaal dat de plaatselijke supermarkten waarschijnlijk door hun complete vlees voorraad had geholpen was het natuurlijk tijd voor het ophalen van herinnering, films en foto’s. En voor mij tijd om naar bed te gaan, om weer fit te zijn voor de dag van morgen, want dan gingen we “tenminste écht varen…” (!)

Jort Gemmeke – Een Echter Beginner

Waterstand Lesse: 13 mm3 op peilschaal Gendron

Het vervolg door Sven

Nadat ik vrijdag door Lex en zijn zoon was opgehaald waren we onder weg om te gaan varen in België. We hebben onderweg wat regen gehad maar niks bijzonders, maar toen we op de camping aan kwamen was Paul er net, na ons kwam Boy en hij zij dat het al sneeuwde onderweg . Hans zou zaterdag ochtend komen met een groepje.

Zaterdag ochtend geen Hans, dus gebeld waar hij was, onderweg dus, maar dat het niet snel ging vanwege de sneeuwval. Al snel was de knoop door gehakt dat we de midden Lesse zouden gaan varen, niet zo spannend maar met twee beginners en wat junioren er bij was het wel mooi stuk om wat keer water te varen zonder dat er veel mis zou kunnen gaan. Zo gezegt zo gedaan Hans opgewacht en hop naar het instap punt, daar aangekomen omkleden en de auto om rijden .

Het weer zit wel mee het is droog geen wind heel fijn een paar graden boven nul niet veel maar omdat er geen wind staat is het goed vol te houden. Voor de drie nieuwe leden die mee waren was het allemaal best spannend na een korte uitleg van Maarten over keer waters varen was het tijd om in te stappen en dan daad werkelijk de stroming onder de boot te voelen, na dat Maarten en ik tegelijk te water vallen van de kant gaat de rest te water maar dan gewoon langs de kant.

Na wat warm varen bij de brug gaat het dan toch mis voor Jort hij hangt net verkeert en hij ligt om en ja dat is zwemmen maar het was weer op weg,Eline wil nog wel eens er gemakkelijk van afkomen met het uit varen van keer waters. Maar ze vaart zeker niet slecht gewoon een beetje onzeker. En dan hebben we Jaivi dit is gewoon weer een geval apart hij pikt alles wel heel snel op je doet voor zegt en hij doet het gewoon. Maarten roept al snel ik stop met aanwijzingen anders word hij te goed, en ja dat klopt hij vaart zeer goed voor iemand die zo weinig heeft gevaren.

De rest van de tocht verloopt zonder dat er iemand gaat zwemmen en het aller mooiste is dat voor het donker van het water zijn, niet slecht voor een eerste dag. En dan komt de volgende uitdaging, het eten maar John en Hans hebben wel een idee gaan boodschappen doen en komen terug met kerst bier go en het sneeuwt buiten wat toevallig.

Het eten word een stevige groenten soep met wat vlees Hans stijl meer hoef ik er denk ik van te zeggen,maar het was weer zeer goed te eten we hadden zelfs een gast een kat die voor de hut zat en die heeft ook gegeten voor een week, en natuurlijk genoeg aandacht. Na het eten is het de vraag wat we morgen zullen gaan varen al snel oppert Boy dat we onderste deel van de Salm te gaan varen, na een kort belletje naar Nederland weten we de water stand en die is goed het sneeuwt buiten al behoorlijk en blijft liggen, en zo word het de Salm.

Zondag ochtend op tijd er uit ontbijten rotzooi opruimen en weg want het is nog een uurtje rijden naar de salm. Na een mooie rit door een besneeuwd landschap komen we bij het instap punt aan, en zo als Hans had belooft in de sneeuw om te kleden word het dat ook.

Heerlijk de natte spullen van de dag ervoor weer aan, maar er nu wel een groter nadeel er wind op komen zetten en dat is koud. Na vlug omkleden spullen in de auto en om rijden, aan ons de grote taak om warm te blijven na een leuk dansje onder leiding van Maarten (filmpje volgt nog). We hebben veel bekijks door wandelaars die dik aan gekleed naar ons komen kijken wat we van plan zijn en je ziet aan hun blikken dat ze ons compleet voor gek verklaren.

Na dat de bestuurders terug zijn is het snel in stappen en varen om warm te blijven want warm is deze dag heel iets anders dan het is, het is gewoon sprookjes achtig de omgeving waar we invaren.

Na een paar keer uit de boot te moeten voor bomen die over de rivier liggen, dit is dus niks krijg je het met deze wind alleen maar extra koud van, maar door wat oefeningen keer waters varen blijft iedereen toch wel lekker warm. Cees en ik hebben nog een hele tijd lol met een bal die vinden mooie manier om warm te blijven een beetje achter een bal aan jagen.

Maar helaas ook vandaag blijven we weer niet zonder zwemmers als eerste gaat Jort weer zwemmen, maar goed het zijn eerste keer op een rivier en Salm is nu ook niet de makkelijkste rivier maar ze doen het goed en leren snel. Maar we hadden nog een zwemmer John gaat bij de molen ook om en moet zwemmen verklaring is werd een beetje verrast door de stroming.

Een nadeel aan deze dag is het wel heel koud met de wind en de sneeuw en op het laatst is het stuk toch wel lang en slaat de kou toch wel toe. Ik wilde de junioren die mee waren toch wel even mee geven dat ze hebben laten zien dat goed kunnen varen al was het dan koud maar zee gingen wel mee en hebben ook alles gevaren dus bij deze petje af.

Nou en na een mooi weekend moet je weer naar huis maar dat was weer een opgave apart. Er was in de tussen tijd zo veel sneeuw gevallen dat alle wegen dicht zaten en het sneeuwde nog steeds, na auto duwen omhoog en paar keer omrijden zijn we dan toch nog thuis gekomen maar dat was een opgave op zich zelf.