Zo! De basiscursus van het najaar is weer geslaagd! En belangrijker nog, de cursisten zijn geslaagd!

Een kleine greep uit de reacties na afloop van de cursus:

• “Zit in stressvolle tijd en heb telkens ontzettend kunnen ontspannen en toch veel geleerd :)”

• “Goede instructeurs, prettige veilige sfeer, leuke afwisseling in de lessen”

• “Coaches were super nice and friendly”

Na 6 weken lang de basis van het peddelen geoefend te hebben, is de cursus deze week afgesloten met een dagje wildwatervaren op de Erft, een ochtendje vlakwater varen naar de haven van Nijmegen, en vooral een boel brede glimlachen!

Een brede verzameling van interesses en achtergronden maakte het een gevarieerde en enthousiaste groep om te begeleiden.

Alg Basiscursus 201810 327

Een grote groep enthousiaste basiscursisten en instructeurs!

De eerste weken hebben we ons geconcentreerd op het bootgevoel en de basis peddelslagen. Noodgedwongen door de blauwalg in de nazomer hebben we een aantal keer het maas-waal-kanaal gevaren, wat voor een aantal een mooie eye-opener was, en kennismaking met de eerste golven.

Af en toe een balletje erbij maakte de groep erg enthousiast, en door de wedstrijdelelementen op het slalomparcours kwamen de fanatiekelingen helemaal los.

Het was een genot om de groep les te geven, en om iedereen flink te zien vorderen met de kayak. En dat we er ook weer een paar bargenoten erbij hebben ;).
Nog gaver om te zien dat we iedereen zo enthousiast hebben kunnen maken, en dat we een recordaantal aspirantleden erbij hebben!

Welkom bij de club mensen! We hopen nog veel kayaktripjes met jullie te maken!

Hein

Alg Basiscursus 201810 327

Blije gezichten, iedereen heeft er zin in!

Als afsluiting van de beginners cursus zijn we vandaag gaan wild waterkanoen op de Erft in Duitsland. Het is perfect weer, super zonnig, alleen wel een beetje koud. Het water staat vrij laag, maar stroomt nogsteeds, dus prima omstandigheden om de beginners te laten kennismaken.

Nadat we bij het clubhuis alle benodigdheden hadden uit gezocht en opgeladen gingen we met vier auto's op pad.

Rond kwart over elf kwamen aan in Neuss, tijd om onze wetsuits en rokjes (spatzeil) aan te trekken. De boten moesten we nog een eindje naar het beginpunt dragen, daar stapten we allemaal vol goede moed in. We peddelen een klein stukje stroom opwaarts om daar te oefenen hoe we het Keerwater uit moesten komen. Traverseren, S- bochtjes, opkanten...

Alg Basiscursus 201810 327

Zonder zwempartijen peddelen ze allemaal netjes het grote verval af!

Nadat we dat een beetje onder de knie hadden gingen we stroom afwaarts naar de eerste uitdaging, meteen het grootste verval van de dag en vlak daarna nog wals. Na al dat harde werken waren we wel toe aan een late lunch. De meegebrachte boterhammen smaakten heerlijk, ook werd er thee, tomaatjes en bananencake gedeeld.

Als we onze energie weer aangevuld hebben gaan we weer het water op, we doen het tweede verval nog een keer en bij de eerst passage oefenen we het traverseren nog een keer. Bij Eveline ging het niet helemaal goed, zij moest even uitstappen onder water. ?

Dankzij de goede zwembad training van Hein lukte het haar om rustig te blijven, het spatzeil los te trekken en weer boven te komen. Na even een paar keer diep adem halen konden we weer verder. Even verderop ging ook Nils nog een stukje zwemmen. Na een uurtje of anderhalf kwamen we bij de haven van Neuss aan. Daar bleek wel hoe laag het water stond, de steiger lag ongeveer op z'n kant op het droge.

Tijd om de natte kleding uit te (laten) trekken en wat warms en droogs aan te doen. Als alle boten weer op de auto's liggen, drinken we nog wat bij een restaurant in de buurt. Daarna gaan we traditie getrouw naar de beste pizzeria in Neuss. Deze is eigenlijk niet helemaal berekend op 10 man, maar het past net. Na zo'n lange dag buiten op het water gaat die pizza er wel in!

De basiscursisten

Alg Basiscursus 201810 327

Yes, de haven gehaald! Daarmee is ook de discipline vlakwater verkend!

We kunnen met zijn allen terugkijken op een ontzettend geslaagde basiscursus. Ontzettend gaaf om te zien hoe snel iedereen het oppakt, hoe enthousiast de nieuwe cursisten zijn, hoe angsten overwonnen zijn en hoe er genoten wordt op het water én aan de bar!

Bij deze even een bedankje aan de instructeurs die de kanotechnieken en het enthousiasme voor kayaken zo goed over wisten te brengen!!

De ledenwerfcommissie

En dan tot slot nog een kleine greep uit de reacties na afloop van de cursus:

Goede instructeurs, prettige veilige sfeer, leuke afwisseling in de lessen

“Coaches were super nice and friendly”