In de BasF hebben we verschillende leuke trajecten gevaren, waarbij ik wel eens andere vaarders tips gaf en voordeed. Bij een mooi plekje om te leren loopen bleven we met een paar mensen nog wat oefenen met steeds meer succes.

Vaak land je na een loop ondersteboven en eskimoteert dan voor de volgende poging. Dat eskimoteren wordt wat lastiger als degene na mij bovenop mij landt op het moment dat ik m'n rol inzet. Daardoor ook een knie los en mn bek vol water, en nog steeds geen beweging in m'n boot te krijgen…

Bij de uitstap heb ik direct gebiecht dat ik gezwommen heb, en 's avonds (in goed gezelschap overigens, zie andere verslagen van de BasF) een schoentje bier uitgedronken.

En dan lees je later in het verslag (wat al lang gepubliceerd is) dat er meer verwacht wordt dan dat. Ik wil met alle plezier schrijven, maar zal dat dan over onze epiloog doen.

Vanaf Sort is het subclubje "Camper Sort" op basis van peilschalen en beschrijvingen langs de Neste de Louron naar het noorden gereden. Bij de eerste ontmoeting met die beek stond er zowaar best wat water, en hebben we de dichtstbijzijnde camping gezocht waar plek voor ons was.

De volgende ochtend bleek het vaarbare deel (tussen de stuwen waarna al het water verdween) toch te kort/niet de moeite van het afladen waard, en zijn we naar de Neste d'Aure gereden na een rondje dorp voor info en ontbijt.

Omdat we dezelfde dag nog door wilden naar de Allier waar wel - alweer volgens de digitale peilschaal - vaarbaar wildwater zou moeten zijn, kozen we voor het leukste korte stukje, waar ook commercieel geraft werd. Een gids was zo vriendelijk om de invaart via een glijgoot vanuit het stuwmeer even te laten zien met zijn raft.

ww basf 202207 afterparty 01

Na indrukken van een knop, waarvoor je uit de boot moest (in elk geval een van ons ;-) ging een klep open waardoor er een tijdje water door de glijgoot liep.

ww basf 202207 afterparty 02

Van circa een boot breed en vijftien meter naar benee… eindigend anderhalve meter boven water zodat je een lekkere bouncy start had voor de rest van het traject. En dat stroomde op zich lekker door, maar spannender dan de invaart werd het niet meer.

Traject Cadeac - Arreau

Waterstand tijdens instap: 1,32m / 7,7m3/s @Arreau-Aure

Instap boven de stuw: 42° 53' 15.1584" N 0° 20' 43.8587" E

Uitstap: Wij zijn hier 42° 53' 58.9412" N 0° 20' 57.7691" E uitgestapt, na aanwijzingen van de naastgelegen camping, prima plek. Officieele uitstap lijkt net ietsje verder te liggen.

Daarna zijn we doorgereden naar de Allier, waar we na middernacht naast de camping in Chapeauroux aan de Allier eerst maar eens zijn gaan tukken.

ww basf 202207 afterparty 03

De Allier heeft op eauxvives 10 "cursussen" (ik vermoed google translate ;-) waarvan 1, 2, 3 en 6 interessant lijken bij voldoende water, volgens de verslagen op de site ben ik er zelfs eerder geweest. (red: inderdaad, "course (d'eaux") betekent "traject").

We besluiten te beginnen met het onderste (klassieke) traject van Monistrol naar Prades.

ww basf 202207 afterparty 04

Omdat we maar één auto hebben wordt shuttelen een uitdaging, uiteindelijk trapt Roy dat in een uurtje weg op z'n mountainbike. Hij haalde zelfs bergop een groepje jeugd in, die pas een dag later op onze camping aankwamen - respect! Ondertussen lagen Laura en ik onder een boom te genieten van een spontaan gevelconcert van een gast die zn gitaarversterker in het raam zette en wat begon te pingelen maar dan fucking goed.

Tijdens het varen herkende ik steeds meer passages en speelplekken, alleen de schepstukken op het einde had ik blijkbaar verdrongen. Maar de zon scheen en bij de uitstap was keus uit twee terrassen voor een welverdiend koud bier, want het eerste deel was toch echt leuk wildwater allemaal op zicht te varen in een prachtige omgeving.

ww basf 202207 afterparty 05

Traject: Monistrol-Prades

Waterstand tijdens instap: 0,28m / 12,5m3/s @Prades

Omdat we nog één hele vaardag hadden was het idee dan maar in een keer p1, p2 en p3 af te peddelen terug naar onze camping, waar we na de eerste nacht een mooi schaduwplekje hadden gekregen.

Omdat dat wat verder fietsen was en de trein (voor ons) teveel gedoe cq te strakke planning, had Roy een shuttle geregeld, alweer bij een raftgids. We konden naar de instap rijden en gaan varen, hij zou 's avonds een van ons als chauffeur omhoog rijden.

ww basf 202207 afterparty 06

De instap vinden was ff passen en meten Het varen was geweldig, het mooiste en stoerste water van de hele week :-) Bijna 14 cms (kuub) en een paar serieus te nemen passages met scouten en zelfs omdragen.

Bij een oude vervallen stuw heb ik met Laura gelopen, Roy voer halverwege een slag te weinig en moest daarvoor onderin een paar slagen harder aan z'n peddel trekken dan hij leuk vond.

ww basf 202207 afterparty 07

ww basf 202207 afterparty 08

Met z'n staart in de onderstroom kwam hij gelukkig vlot naar voren en konden we de volgende drop verkennen. Daarop is Laura gaan zwemmen, en direct op de volgende alweer.

Nog net voor de triple chute die zover wij zagen maar twee drops heeft. Roy stapte na de eerste halverwege links uit en had een ander perspectief op de tweede drop dan ik daarna vanaf rechts. Die leek vanaf mijn kant prima te doen, dus ben ik weer ingestapt.

Ergens verderop miste Laura (door vermoeidheid?) nog een rol, en toen we stroomaf keken na het hozen van de boot zagen we vooral horizon. Een oude Fransoos die in z'n eentje voorbij kwam in een t-slalom en old-scool helmpje schoot in de lach toen we vroegen welke kant de vaarlijn was. Niet links niet rechts, hij ging lopen aan de overkant. Dat bleek ook de betere keuze zagen wij eenmaal daar, zeker met onze speelbootjes.

Roy en ik zijn halverwege de ex-infran ingestapt om nog ff lekker door een paar vette walsen te beuken om daarna onverwacht scherp links nog een stenentuin te ontwijken. Die walsen deden me wel happen, omdraaien en doorsurfen, maar ik kon alsnog op tijd naar links. Roy kwam netjes achter me aan, en Laura stapte beneden weer in.

Vanaf daar was het heerlijk uitpeddelen terug naar de camping. Omdat we die shuttle graag wilden hebben voeren wel wel door, iets meer tijd voor pauze was fijn geweest.

ww basf 202207 afterparty 09

Op een gegeven moment zagen we iemand gebaren langs de oever, onze shuttle raftgids. Die zelf geen tijd meer heeft maar wel zijn busje uitleent :-) Dat scheelde fietsen of wachten op de (gratis) trein.

ww basf 202207 afterparty 10

ww basf 202207 afterparty 11

Traject: Langogne-Chapeauroux

Instap rond 12u, uitstap rond 18u met maar eventjes pauze onderweg.

Waterstand bij instap ca 13,5 cms dalend naar 12 cms in Naussac (Valette) https://www.vigicrues.gouv.fr/niv3-station.php?CdEntVigiCru=11&CdStationHydro=K208082001&GrdSerie=Q&ZoomInitial=1

De volgende ochtend zijn we op de terugweg langs een speelgolf in de Saone gereden, die (alweer volgens de digitale peilschaal) nog water zou hebben. In wat er nog over was zou je vast nog kunnen spinnen, maar we hebben er een biertje gedronken en wat gebadderd in de hittegolf.

Twee keer tanken later en een ontmoeting met een paar losgeslagen baarden

ww basf 202207 afterparty 12

waren we weer terug bij de Viking, waar Camper Sort twee weken geleden vertrok. Daar hebben we nog wat nagedronken met twee leden die in de nacht (niet) toevallig voorbij kwamen, met wie we het volgende canadees-avontuur in de Eifel direct maar gepland hebben 🛶