Wildwaterweekend Morvan 25-09-2020 t/m 28-09-2020

Zo, daar gingen we eindelijk weer. Met al dat gedoe rondom corona wordt er helaas een stuk minder wildwater gevaren dit jaar.

Maar gelukkig hadden we voor dit weekend 3 vaarders bij elkaar gevonden om naar de waterlossing in de Morvan regio te gaan, welke nog net geel wat op de coronakaart. Donderdag avond begonnen we te rijden, met een lekkere frietstop in Luik. Met een volle buik hebben we het gered tot net over de grens in Frankrijk waar we zonder (corona) problemen konden overnachten. Aangezien het flink regende werd het dan toch maar een Formule 1 hotel, waar we nog een goede avond buiten op het overdekte terras hebben kunnen doorbrengen.

De vrijdag doorgereden naar camping Etang du Goulot in Lormes. Hier zouden ook meer kajakkers komen later die avond. Het was alweer 16u en we hadden niet heel veel zin om nog wat te doen, ook gezien er een grote bui over zou trekken, dus we zijn naar het cafe/restaurant Palais de L’Ormerie gegaan. Een avontuurtje op zichzelf, omdat wij nederlanders al vroeg honger hadden en we verder geen Frans spraken. Het bleek een restaurantje te zijn met een dagmenu gemaakt door een marokkaans vrouwtje. Wij kregen heerlijke couscous met een goede hoeveelheid vlees, groente, sla en zelfs nog een toetje / kaasplankje (en dat alles voor maar 12 euro, inclusief Rose). Goed gevuld en lichtelijk aangeschoten kwamen terug op de camping aan, waar andere vaarders al waren aangekomen.

ww chalaux 202009 1

De zaterdag begon een beetje chaotisch, maar uiteindelijk stonden we dan toch bij de rivier de chalaux. Wessel had helaas nog last van zijn tennisarm, maar dat zou hem niet tegen houden om mee te gaan varen hoor! Maar dan gewoon zonder peddel, maar dan wel met peddelhandschoenen.

Het begon als een rustig kabbelend beekje, maar al gauw werd het al meer verblokt en zaten er wat leukere stukjes tussen.

ww chalaux 202009 2

ww chalaux 202009 3

Het schijnt dat Wessel nog is gaan zwemmen, maar zichzelf en zijn boot naar de kant heeft weten te krijgen. De Chalaux heeft met name 2 lastigere stukken, die we zijn gaan scouten. Het ene een mooi tongetje waar je een beetje moet mikken van te voren. Het tweede een mooie zigzag.

ww chalaux 202009 4

ww chalaux 202009 5

We hebben vrij lang over het varen gedaan, maar als iedereen het stuk een beetje kent ben je er zo doorheen. Bij de uitstap hadden we zelfs nog even een zonnetje. Gauw even lunchen en de groep ging voor nog een run. Wij hadden onze portie voor vandaag echter al gehad, en zijn op de camping in het zonnetje van een kaasplankje gaan genieten.

Zie hier het filmpje dat door een van onze medevaarders gemaakt is: https://www.facebook.com/kajakwkkh/videos/338505000544872

De zondag gingen we de Cure varen. Helaas was het enorm druk bij de instap (~50 mensen?) en de groep had er geen zin meer in. Sommigen gingen naar huis, maar met de meesten zouden we een lager stuk van de Cure gaan varen. Het eerst stuk was nog wel leuk en wat spannender met meer verblokkingen en walsjes. Echter werd het erna alweer snel rustiger. Voor Wessel misschien juist wel prettig met zijn peddelhandschoenen.

Rond 14u kwamen we aan bij de uitstap. De meesten gingen richting huis, maar wij samen met een aantal anderen zouden pas de dag erna terug naar Nederland rijden.

Met een groepje van 3 (Peter, Mark en ik) hebben we nog het “reguliere” stuk van de Cure gevaren. Gelukkig kon de stoelverwarming in de bus van Marc me weer opwarmen (het regende de hele dag). Ik denk dat we de laatsten op die dag waren, want de instapplek was uitgestorven (het is 16:30u). Na een lange dag regen staat de Cure inmiddels op 90 cm aan de instap, ruim 10 cm meer dan bij de reguliere waterlossing. Met de instapglijbaan ga ik helaas al om, maar kom weer mooi rollend boven. Mooie start! Dit traject had wel wat mooie passages. 2 “glijbaanplaten” waar je even de lijn moet zien en dan nog 2 heuse “watervallen”. Zo zien ze er voor mij tenminste uit. Bij beide zijn we eerst uitgestapt. Een beetje mental support van Mark en een goede uitleg van de vaarlijn brengen mij netjes beneden bij de eerste passage. De tweede waterval is echter wat hoger en met flink wat gebulder, waardoor ik hem (helaas) dit keer toch nog maar oversla. Wel een mooi stuk om te varen. Als ik de volgende keer wat meer mensen naar beneden kan zien ga zal ik hem ook varen :).

De avond brengen we gezellig (en galmend en beschut) door in het betegelde douchegebouw. Op maandag zijn we rustig aan terug gereden naar huis. Het was een geslaagd weekend!