Bekijk hier de film.

We rijden door van onze overnachtingsplek aan de Hovda naar onze echte invaar rivier, de Hira.

Wat op het menu stond voor de eerst dag komt nu aan bod. Wat ons te wachten staat weten we allen al min of meer omdat Mr Guide ons nog voor vertrek een filmke had doorgestuurd. Het zou een beek worden doorspekt met slides en kleinere valletjes maar telkens afgewisseld met plattere stukken. Een speelpleintje dus voor de Nirjharaan.

noorwegen 2017 hira 12

En daarbovenop is het vandaag ook nog eens volop zomer, onze dag kan nu al niet meer stuk. Na een lunch in het zonnetje aan de instap vertrekken we op een beekje, enkele meters breed, niet diep en voor zover je stroomafwaarts kan zien, een vrijwel effen landschap. Helemaal niet het landschap dat je zou verwachten als je gaat wildwatervaren in Noorwegen. Het doet ons eerder denken aan de Venen; golvend terrein, korte bomen en struiken, veel mos, en bruin water.

Maar al snel na het vertrek wordt de rivier wat dicht geknepen en begint het sportievere varen en nog geen 5 minuten later staan we al aan de kant om de eerste val te inspecteren. De rivier lost alle verwachtingen in; mooie dropjes en slides en al dat lekkers steeds afgewisseld met vlakkere stukken waardoor het nooit tot gevaarlijke situaties kan komen mocht je zwemmen (en ja hoor, er waren er enkelen...).

noorwegen 2017 hira 12

 

noorwegen 2017 hira 12

 

noorwegen 2017 hira 12

 

noorwegen 2017 hira 12

Na de eerste helft is het vlakke stuk voor velen toch wel net iets te lang maar net dan gebeurt er iets wat niemand ooit nog voor mogelijk hield. De boot van Birdy is gebarsten. Na 17 jaar trouwe dienst. Via deze scheur merken we ook hoe dun die nog maar was. Geen wonder dat die boot zo licht was, maar wel merkwaardig dat hij toch nog zo sterk was.

Birdy weigert uit te stappen om de weg op te zoeken, zelfs nadat de bezemwagen in de buurt is. De rolletjes Ducktape worden boven gehaald en zo goed als kan wordt de Eskimo opgelapt.

Naar het einde toe volgen dan nog een aantal passages die, ter compensatie van de langere vlakke stukken, nog net wat dikker en hoger zijn. We hebben vandaag weer 16 km in de armen. In combinatie met de exploten van gisteren is iedereen weer moe en voldaan.

noorwegen 2017 hira 12

 

noorwegen 2017 hira 12

 

noorwegen 2017 hira 12

noorwegen 2017 hira 12

 

noorwegen 2017 hira 12

 

noorwegen 2017 hira 12

Van hieruit rijden we richting Otta waar we morgen gaan varen en maar vooraleer we de Felsen induiken vinden we nog een mooie kampeerplek om opnieuw op krachten te komen.

noorwegen 2017 hira 12

 

 

Text: Nirjharaan

Film: Menno

Vaarinformatie:

2km boven Storfjell-sætra tot Dammyra.16 km WW III+. Alles verkenbaar en omdraagbaar.

Midden uitstap na 7 km bij wegbrug “Hirkjølen”.De wegbrug loopt altijd over de rechter oever.

Drops van 2 tot 5 meter, diverse kleinere en grotere slides. Mooie scenerie. Langer vlak stuk in het midden maar ook dat is schitterend om doorheen te dobberen, je voelt je helemaal alleen met de elanden, die we uiteraard weer niet gezien hebben.

Waterstand: optimaal tussen 7-14 m3 (ik denk gemeten aan de uitstap). Wij hadden, denk ik, tussen laag en middenwater.

Er is geen peilschaal, als rivieren (met een peilschaal) in de buurt goed water hebben (Imsa, Setninga, Atna), dan kan de Hira ook.