Inn, Brail kloof

Dinsdag

Voor mijn gevoel is de rivier bij de camping toch duidelijk gestegen. "it's now or never!". Niet wetend wat de weergoden in de opeenvolgende dagen nog voor ons in petto hebben besluit ik dat dit waarschijnlijk de hoogste waterstand is die we  deze week mee zullen maken. Laten we dan nu de Brail kloof gaan doen. Instappen op de camping, het laatste stukje van de S-schanf nog afmaken en dan het "Railway cataract" van de Brail in! 

Saskia in de tweede trap (nou ja, trap...) van het "railway cataract"

"Railway cateract"? Yep we hebben er weer zo'n beroemdheid te pakken. De Brail kloof begint vlak voor een spoorbrug. Het is daar, samen met de Verzasca in Tessin en diverse Corsicaanse rivieren (Calasima, Golo, ...) een van de meest verblokte sloten die mij in het geheugen gegrift zijn. Het woord "verblokking" lijkt hier wel uitgevonden te zijn (ik moet toegeven, op de Calasima op Corsica zat je peddel vaak zelfs nog in de weg, maar daar stond dan ook minder water op). Direct voor de spoortunnel doemt een woud van grote blokken waardoor de rest van de amper te overzien is. Het is redelijk laag water dus "cruisend" voor de doorgangen langs valt de route enigszins te bepalen.Twee toeschouwers helpen ons en beetje en even later zitten we er middenin. Oh, wat is dit mooi!!! Allemaal aaneengesloten stenentuinen, alleen de hangplanten ontbreken nog. De eerste paar passages van de Brail vaar ik voorop. Er is niet echt tijd en ruimte om te fotograferen. Er zit een bepaald percentage gokwerk bij. Omdat er niet zo heel veel druk op het water staat durf je op basis van je ervaring wel een aantal routes te kiezen ervan uitgaande dat als het helemaal faliekant fout gaat je er op eigen kracht of met hulp van de anderen wel weer uit kan komen. Hier iedere passage verkennen, dat is echt geen doen, dat kost uren.

Nadat de eerste twee heftige vervallen zijn  doorstaan gaat Eef verder voorop. Vandaag mag zij voorop varen. Juist op een stuk als de Brail kloof met niet teveel water is dat een enorm spannende en leerzame bezigheid. En, met uitzondering van een enkele passage die alleen maar door iemand met een langere nek verkend kon worden, heeft ze het perfect gedaan. Af en toe voer ze zichzelf wel klem maar wij hadden dan wel de juiste doorgang.

Verder valt er weinig te vertellen over de passages. Deze gaan 2 kilometer lang door op WW IV niveau. Met nog wat meer water wordt het zeker WW V. Na 2 kilometer zakt het af tot WW III maar komt daar eigenlijk amper onder. Het is als kloof de mooiste van het hele stel! 

Uitstappen en de kloof uit kan alleen maar op de in en uitstappunten en bij een bruggetje in het midden. Voor de rest is de kloof ontoegankelijk, anders dan per kano.

Boven rechts een van de weinige doorgangen die van bovenaf door Eef niet door Eef te verkennen was. De rechter doorgang bracht een pin-risico met zich mee en links viel het onderwater van bovenaf niet te inspecteren. Ik, met langere nek, kon wel net beoordelen dat het verval geen verrassingen met zich mee bracht.

Op een van de laatste onoverzichtelijke vervallen, een langgerekte ondiepe bocht naar rechts, hoor ik dat Eef een rots raakt terwijl ze het verval afgaat. Voorzichtig vaar ik aan en ontwaar onderin links een kei. Deze wordt ontweken en sluit mij aan bij Eef in het keerwater. We besluiten om niet te gaan wijzen naar de anderen omdat dat alleen maar meer onduidelijkheid geeft, aan de andere kant is het water ook niet helemaal vrij van rotsblokken. Dat bewijst Richard even later. Hij komt  net verkeerd voor een opstaande kei. De boot draait naar rechts met Richard naar de kei toe gekant. Oumppfff! Zwemvest en ribbenkast doen dienst als schokbreker.

Het ziet er allemaal nog redelijk onschuldig uit maar Richard kijkt niet echt blij. uiteindelijk (na een dag of twee) blijken de ribben dusdanig beurs of gekneusd te zijn dat de vaarweek voor hem voorbij is. De Brail heeft toch zijn tol geist.

Timo, gaat niet helemaal lekker, even later ondersteboven en razendsnel via een hand-elleboogsteun op een rotsblok weer boven.

De Kloof wordt na het afgesloten hangbruggetje ("betreten auf eigener risico") van Brail wat minder verblokt. Hij blijft echter tot het eindpunt gewoon doorgaan met leuke passagen van WW II en III. 

Volledig voldaan komen we bij de auto's aan. Dit is een super kloof!!!

Terug naar hoofd verhaal over de Inn kloven

Vrijdag, nogmaals de Brail kloof

Stilstaand water voor het "Railway cataract"

Aansluitend aan de S-chanf gaan we door naar de Brail kloof. Nu met duidelijk minder water, minder leuk en meer plastic op de rotsen. Voor een beter beeld van de Brail kloof heb ik nu duidelijk meer van afstand gefotografeerd om een indruk te krijgen van de gehele kloof.

De waterstand is duidelijk een maatje lager en echt leuk om te varen is de Brail niet meer. Je moet het nu echt voor de omgeving doen. De boten raken nu te veel keien. Chips, waren we vandaag toch maar de Finstermnster gaan varen!

Terug naar hoofd verhaal over de Inn kloven

Menno