Uitdagingen aangaan, risico's inschatten én lekker varen

Nadat ik een aantal jaren de verhalen aangehoord had van mijn partner Chris over het varen op zee, heb ik mij over laten halen zelf eens mee te gaan. Met z'n tweeën varen in de Canadees is toch wel heel wat anders dan alleen in een kano op zee! Maar ik heb een eigen zeekano, de Beverstaart, die nu goed van pas komt, en een wetsuit, zwemvest en Teva's heb ik ook al.
Daar gingen we op zaterdagmorgen. Iets te laat voor de eerste kennismaking maar op tijd voor de eerste tocht. Rondje Grevelingenmeer. Windkracht 4/ 5 en vlagen 6!! Een vuurdoop!!

Zo begint het NKB Zeelandkamp Ellemeet 30 april tot 4 mei 2011
Begeleiding: Karien Blankenburgh, Maarten van Rossum, Pieter de Haas
Met assistentie van: Piet van Mil, Mark van Bebber

Het eerste stukje in de kreekjes viel nog mee. Maar daarna begon het echte werk! Golven van alle kanten. Ja, in de boot blijven zitten gaat dan nog wel, maar de boot de goeie richting in varen, dat was voor mij makkelijker gezegd dan gedaan. Wel te leren, bleek in de loop van de week. Scheg uit, beetje verder in, wat meer, wat minder ojee!!
De harde wind, die we alle dagen gehouden hebben, blies de lucht mooi schoon en droog. Vijf dagen blauwe lucht en geen condens 's morgens in de tent, heerlijk.

's Avonds de eerste instructies

De groep, 25 personen, werd in niveaus verdeeld. Zeevaardigheid Extra, de cracks. Zeevaardigheid en de relaxte, bij deze laatste voelde ik me wel thuis.
Wat staat er allemaal op die zeekaart. Wat varen we morgen? Hoe is de stroming en de wind? Dat hadden we allemaal goed bekeken.Zo werd de tocht van de volgende dag goed voorbereid en wist ik wat me ongeveer te wachten stond.

Zondag

Tocht op de Noordzee.Windkracht 5. Heen stroming én wind mee. Branding door om bij het strand te komen voor een pauze en instructie over peddel-techniek, met bamboestokken o.l.v.Karien!
Daarna in de praktijk oefenen. Door de branding de zee weer op, opnieuw branding, spelevaren in de golven. Iedereen had pret. Nog een pauze. En daarna terug, met de wind pal tegen! Dat was voor iedereen een fikse klus.

Dankzij de sleephulp van anderen, er waren sleeplijnen en mankracht zat, gelukkig voor mij!! We stonden moe maar voldaan om half 5 weer bij het beginpunt. Daar werden we nagekeken door een zeehond. ‘s Avonds voor de die-hards nog instructie en dvd's. Maar niet voor mij, ik lag voor pampus.

Maandag

Workshops, in de kreken van Pieter( Kabbelaarsbank) ieder in zijn eigen boot. Alle instructeurs hun eigen onderdeel. Lage steun, hoge steun, zijwaarts wrikken en m.b.v. houtsnippers-golven op het droge maakte Piet duidelijk hoe dat met golven en surfen gaat. Iedereen kwam aan zijn trekken en kon op eigen niveau aan de slag. Er werd goed, serieus en hard geoefend voor KVT ( Kajak Veiligheid) en ZV( Zeevaardigheid).
Ik heb het allemaal rustig kunnen bekijken en een heel klein beetje meegedaan!!
's Middags werden we in 2 groepen gesplitst. De KVT groep, waarin alle reddingen onderste boven in je boot wachten op redding!!, puntjes reddingen,slepen, zwemmen. door iedereen , behalve mijn persoontje, werden getoond. Wat hebben die lui hard gewerkt. Ik wist wel dat er veel belangrijk is bij zeekanoën, maar dat er zo hard gewerkt moet worden wist ik niet. Chapeau voor iedereen. Ook de leiding, die alles leuk en vooral zeer positief begeleidde. De andere groep had hun eigen tocht .
's Avonds was het schriftelijke examen ZV. De rest van de groep heeft de dvd This is the Sea(4) gekeken. Over hoge golven,vissen vangen vanuit de kano, kunsten op het dek maken etc.

Dinsdag

De groep werd gesplitst. De ZV kandidaten gingen , samen met Karien, Maarten, Pieter en Govert Plugge, NKB hoofdinstructeur, naar de Aardappelbult, windkracht 5+ !
De rest van de groep, onder leiding van Jan, Mark en Axel Schoevers, ook NKB hoofdinstructeur, ging vanuit Stellendam over de Hinderplaat langs bunkers. Windkracht 5 voor/ zij / tegen met pauze op het strand. Met de wind in de rug en rustige zee terug. Slepen en redden werd ook weer geoefend.
Axel voer met zeil en had een rustig dagje!
Voor iedereen 's avonds terug was, was het al behoorlijk laat geworden.

Woensdag

De laatste dag. Een tochtje o.l.v. Pieter, die het gebied goed kent. Vanuit Bommelerhaven. Op de Archipel gepauzeerd en daarna terug via ondieptes en tussen de zeehonden gevaren, dit allemaal op de Grevelingen. Uitstappen aan het eind tussen de kwallen die massaal aanwezig waren, gelukkig geen prikkende soort!
Om 16.00 uur afsluiting van het kamp. Waar iedereen nog even mocht zeggen wat hij /zij ervan vond. Veel lof voor de begeleiding. positief/ opbouwend, voor elk wat wils.
Ik vond het een hele positieve ervaring. Doordat ik me veilig voelde en geen dingen hoefde te doen die ik nog niet kon, heb ik met heel veel plezier 5 dagen meegevaren. Dit smaakt naar meer!
Daarna werden de diploma’s uitgereikt. Petje af voor al die hardwerkende, goede zeekanovaarders. Ze hebben het verdiend.
Tot ziens op het volgende zeekamp. Bedankt iedereen.