Wel dat varieert van varen op sloten en vaarten, als b.v. de Weerribben, tot het onveilig maken van meren en rivieren, zoals de Friese meren en o.a. de Waal en de Rijn. Bij dat laatste spreek je al over groot water. Je kunt je tijdens deze tochten verplaatsen in 1 of 2-persoons kajaks of in Canadezen. Er worden met kano's of open canadezen de mooie plekjes van Nederland en omstreken opgezocht. Op een dag worden er zo flinke tochten gemaakt. Biesbos, Wieden en Weerribben zijn zo een paar voorbeelden van de plaatsen waar we veel varen.

Waarom ga je nou vlakwater varen?

Je komt op plekken waar je normaal niet kan komen. Je vaart door prachtige natuurgebieden, vindt de rust in Nederland die tegenwoordig ver te zoeken is en je kunt op je eigen niveau de uitdaging aangaan. Dit allemaal in gezelschap van mede batavieren, wat natuurlijk het vaarplezier verhoogt.

Stel je het volgende voor: je glijd tussen het wuivende riet van de Wieden door, je vaart stroomopwaarts de Waal op door kribben te ronden, je maakt gebruik van het getij op de Oosterschelde, je laat je meevoeren op de stroom van de Dinkel, je aanschouwt Utrecht of Amsterdam vanuit je boot in de grachten. Kortom; je ziet de wereld vanuit een andere hoek.

 

Verschillende tochten beslaan meerdere dagen en er wordt dan vaak gekampeerd. Zoals op b.v.: de Grens Maas, rondje Ameland, de Friese Meren.Of er worden vaaractiviteiten op de Wadden of op het Lauwersmeer gecombineerd met wadlopen. Deze acties resulteren dan ook vaak in avonden met sterke verhalen en culinaire hoogstandjes.

Als je de agenda bekijkt dan zie je dat er een breed en gevarieerd aanbod is in tochten. Die verschillen zowel in afstand als in niveau. Voor de beginnende vlakwatervaarder en voor de doorwinterde vaarder is er dus keuze genoeg.

Zelfs in de winter wordt er gevaren. Mocht er onverhoopt toch ijs liggen dan worden de ijzers ondergebonden en wordt op deze manier het water verkend.

Als je voor de eerste keer in de boot stapt is het niet zo verstandig om b.v. het Sneekermeer over te steken. Begin met kortere tochten in wat beschutte gebieden. Dan speelt de wind je ook niet meteen parten. Bouw zo je vaarconditie en ervaring op en verleg je grenzen.

Op het gebied van vlakwater kijken we binnen de Batavier ook over de grenzen. Trips in de Jura, Schotland, Groenland, Zweden, Denemarken of Down Under worden ook ondernomen. De link naar zeevaren wordt zo al snel gelegd. Maar kijk voor meer informatie over dit specifieke kanovaren naar het zeevaren.

Zie ook archief vlakwater